Grand Canyon dag 16 - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Hans - WaarBenJij.nu Grand Canyon dag 16 - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van Hans - WaarBenJij.nu

Grand Canyon dag 16

Door: Jeannette

Blijf op de hoogte en volg Hans

26 Juli 2015 | Verenigde Staten, Flagstaff

Vandaag begon onze dag met een ontbijtje in het hotel. Wel lekker maar niet zo lekker en uitgebreid als de vorige keer: geen Belgische wafels, vers fruit etc. Wel toast, pannekoekjes, yoghurt en dat soort dingen (hoezo verwend).

Daarna een uur gereden naar de ingang van het park van de Grand Canyon. Weer was het druk, ook hier meer dan 4 miljoen bezoekers per jaar (misschien vanwege het weekend, maar ook om dat dit weer een veel uitgestrekter park is 4.900 km2). We hebben 2 verschillende routes genomen met de shutlle bus waarbij het mogelijk is om dan bij verschillende punten uit te stappen en daarmee hebben we maar een heel klein gedeelte van het park gezien. De rest van het park is over de weg niet te bereiken, en meet ook gigantische afstanden. De gehele Canyon is 435 km lang, met een breedte die varieert tussen de 15 en 29 km. Erg groot dus. Daarom is er een vliegveld aangelegd zodat je per helikopter over (een deel van) het park kunt vliegen maar dit is qua prijs voor ons onbetaalbaar (ongeveer 200 dollar per persoon). Ook rijd er een trein. Sinds maart 2007 kun je de Grand Canyon ook via een glazen loopbrug bekijken (kijk je vanaf 1.200 meter de kloof in). Hualapai Indianen hebben de exploitatie hiervan in handen en je moet van te voren reserveren als je dat wilt doen. De prijs?? Geen idee maar ik denk dat je wel een aardig bedrag moet neertellen. In Amerika is niets gratis hebben wij inmiddels geleerd.

Jammer dat het eigenlijk te warm was (toch weer tussen de 30 en 35 graden) om hele stukken te lopen dus hebben wij het bij wat kleinere stukken gelaten. Heel erg indrukwekkend al die verschillende kleuren rotsformaties door de natuur zelf gevormd. De diepte is zeer overweldigend, en je kunt zo enorm ver kijken. Mooie kleurwisselingen van de rotsen, door de zon en schaduw effecten. Daarnaast is vooral ook opvallend dat, ondanks de drukte, er op de verschillende uitkijkpunten er sprake is van een indrukwekkende stilte. Wat dieren betreft hebben wij ook vandaag weer herten gezien en een eekhoorn.

Wij zijn van 11.00 tot 18.00 in het park geweest, daarna gegeten en weer terug gereden naar ons hotel.

Morgen reizen we naar Palm Springs met (misschien een tussenstop in Joshua Tree National Park).....